Thursday, March 7, 2013

Dosa dengan ALLAH dan manusia

DOSA DENGAN ALLAH

1.   Menyekutukan Allah s.w.t.

Menyekutukan ALLAH dengan mana-mana makhluk (syirik). Mereka berharap dengan manusia dan wang. Mereka lupa kepada Allah yang memberi rezeki.

2.   Meninggalkan solat fardu

Terdapat segelintir manusia yang tidak mengenal sejadah mahupun masjid. Leka dengan kerja demi mencari pendapatan untuk menyara kehidupan sendiri, solat ditinggalkan sedikit demi sedikit sehingga akhirnya terlupa semua bacaannya.

3.   Tidak membayar zakat

Ahli perniagaan yang mengaut keuntungan berganda-ganda tidak pernah terfikir untuk mengeluarkan zakat mahupun menderma kepada orang miskin. Bagi mereka, cukuplah zakat fitrah yang dikeluarkan setiap tahun sebelum Syawal.

4.   Zina

Ia bukan sahaja berlaku dalam kalangan, remaja malah orang tua juga. Perbuatan ini sudah pastinya daripada cabang dosa besar.

  

5.   Homoseksual

Homoseksual yang berlaku dalam masyarakat kita tanpa kawalan. Mereka tahu perbuatan ini songsang dan salah, tetapi tetap melakukannya.

DOSA DENGAN MANUSIA

1.   Menggunakan sihir

Menyihir seseorang untuk menjatuhkan orang lain. Kini, masih terdapat umat Islam yang mengamalkan sihir terutama peniaga atau pasangan suami isteri.

2.   Menderhakai ibu bapa

Sejak remaja lagi sudah tagu melawan ibu bapa, apatah lagi apabila hendak berkahwin terlupa untuk mengambil pandangan ibu bapa. Hakikatnya merekaa mereka menderhakai ibu bapa tanpa sedar.

3.   Memutuskan silaturahim

Antara adik beradik sudah ada yang tidak bertegur sapa hanya mungkin kerana sedikit salah faham.

4.   Tidak menunaikan hak

Suami, isteri dan anak. Suami atau ayah menyalahgunakan harta yang ada untuk perkara yang haram. Begitu juga kepada isteri dan ibu yang tidak menunaikan tanggungjawab untuk keluarganya.

5.   Mengabaikan jiran

Membiarkan jiran kelaparan sedangkan dirinya kekenyangan. Inilah perkara lazim dalam kehidupan masyarkat kita.

No comments:

Post a Comment